Stort folkemøte om klima

Mange ville høre rikspolitikere svare på spørsmål

Det måtte ekstra benker til da folkemøtet 20. juli om klimakrise og klimavalg gikk av stabelen under Korsveifestivalen. Klimavalg 2013 og Korsvei arrangerte møtet og Lars Ove Kvalbein ledet debatten. Hildegunn Schuff, medlem i Korsveistyret, åpnet med å si at det haster – det koster – det nytter - og lovet politikerne at publikum i denne salen var villige til å betale prisen. Svein Tveitdal, leder for Klimavalg 2013- kampanjen, kom med en statusrapport på klimautfordringene og spilte så ballen over til politkerpanelet. Både salen og et eget utfordrerpanel bestående av biskop Tor B. Jørgensen(Den norske kirke), Agnes Tvinnereim (Bærekraftig liv på Landås) og Jon Schelderup (Changemaker) stilte spørsmål og kom med innspill underveis.

Flertallet i politkerpanelet sitter allerede på Stortinget. Ap og V stilte med lokale representanter, mens Miljøpartiet De Grønne (MDG) ikke er representert på Stortinget ennå. På bildet ser vi fra høyre Ketil Solvik-Olsen, Frp; Siri Meling, H; Torgeir Fossli, V; Kjell Ingolf Ropstad, Krf ; Per Olof Lundteigen, Sp; Christian Tynning Bjørnø, Ap; Alf Holmelid, SV; Tom Sverre Tomren, MDG.

Hva politikerne svarte og fullstendig rapport fra møtet finner du her.

panel_seljord