Om glemsomhet og kosmisk KOLS

Det finnes to slags glemsomhet: "Den dumme glemsomheten" tar tegn fra verden omkring seg som en selvfølge og fortsetter å zoome inn på sitt eget. "Den gode glemsomheten" gjenoppdager det store og uselvfølgelige midt i alle selvfølgelighetene og aner at vi lever på et dypere nivå enn vi er oss selv bevisst.

- KOLS-pasienter er som regel kloke nok til å passe på sin resterende lungekapasitet, skriver Niels Henrik Gregersen. Med klimakrisen kan man si at kloden vår har fått en slags kosmisk KOLS.

Forutsetningen for at våre barn og barnebarn skal kunne oppleve masse "god glemsomhet", er at vi i vår generasjon motstår fristelsen til likegyldighet.

Niels Henrik Gregersen er professor i systematisk teologi ved Københavns Universitet. Les hans refleksjoner på gronkirke.dk .