Opprop til ny regjering: - Nå har dere sjansen!

Den nye regjeringen må følge opp løftene sine fra valgkampen om en mer ambisiøs klimapolitikk. Dette var budskapet da medlemmer i kampanjen Klimavalg 2013 møtte opp foran Stortinget med et opprop til de som nå forhandler om regjeringsmakt i Norge.

Svein Tveitdal fra Klimavalg 2013, Lars Haltbrekken fra Naturvernforbundet, generalsekretær Knut Refsdal i Norges Kristne Råd, Kjersti Barsok fra LO Oslo, var blant overrekkerne.  Med var også representanter fra Skaperverk og bærekraft, Digni, NORME, Natur og Ungdom, Besteforeldrenes klimaaksjon, Arkitekter for klima og Norsk klimanettverk.

Rådgiver for Erna Solberg og kommunikasjonssjef i Høyre, Sigbjørn Aanes, kom ut og tok i mot. Han kunne ikke kommentere på status for klimasaken  i regjeringsforhandlingene.

Overleveringen skjedde samme dag som FNs klimapanel lanserte sin siste rapport i Stockholm. Her fastslås det at vi aldri har hatt sikrere bevis for at vi med våre utslipp er i gang med å endre klimaet på kloden dramatisk.

Hovedkravene i oppropet er kutt i norske utslipp i tråd med FNs anbefalinger, flere grønne arbeidsplasser og ny næringsutvikling, reduksjon i norsk oljeutvinning, større bidrag til klimatilpasning og utbygging av fornybar energi i fattige land, og å gjøre det lettere for folk i Norge å fatte miljøvennlige hverdagsvalg. Les også mer om saken på nrk .