Kort oppsummering fra Changemaker etter en uke

Nå har vi kommet til andre uke av klimatoppmøtet i Warszawa, og vi i Changemaker har fått førespørsel om å ta over for blogginga i denne spalten.

Changemaker er tilstede på toppmøtet for å jobbe opp mot den norske delegasjonen og samarbeide med ungdom fra hele verden om aksjoner og lobbyarbeid mot alle landene. Som norsk ungdom har vi størst påvirkningsmulighet overfor norske politikere. Selv om klimaendringene er et globalt problem, og klimaskadene ikke først og fremst skjer i Norge, har Norge en kraftig stemme i internasjonal klimapolitikk. Ved å påvirke norske posisjoner mener vi at vi kan være med å jobbe for en mer rettferdig verden.

Vi planlegger aksjon i det internasjonale ungdomsnettverket på klimatoppmøtet

COP19 i Warszawa blir regnet som et arbeidsmøte på veien til toppmøtet i Paris i 2015. Årets møte skiller seg fra tidligere møter fordi man i år ikke er avhengige av å få banket gjennom noen pakke på slutten, slik som f.eks. i Doha i fjor. Men det gjør ikke dette møtet mindre viktig. Skal vi få på plass en ambisiøs avtale i Paris i 2015 er vi avhenginge av å se store fremskritt her i Warszawa.

Noen land har kommet med store skuffelser så langt, de to store utslippslandene Australia og Japan har tatt to store skritt tilbake, ved å senke sine utslippsmål frem til 2020. Dette er et alvorlig tilbakeskritt, og den indiske formannen oppsummerte det slik: “COP19 will be historical as the first COP that will end with lower Annex 1 commitments than when it started”.

Denne uka kommer ministrene hit til Warszawa for å delta på høynivådelen i forhandlingene. Da er det store forventinger til at de virkelige forhandlingene begynner, og at vi kan se noen konkrete resulteter. I tillegg er det store forhåpninger til at landene skal sette penger inn på tilpasningsfondet, noe vi viste i en aksjon på mandag hvor vi satte søkelys på fondet er helt tomt. Kan landene bidra med mer penger enn vi klarer å samle inn på lemonade-salg på aksjonen??

Fra aksjonen

Vi møter den siste uka med en blanding av håp, frustrasjon og en god dose mangel på søvn.