Hvor er pengene?

Klimatoppmøtet i Warszawa går mot slutten, og det var vært store forventninger til at det skulle bli et finansierings-toppmøte. Det ble det dessverre ikke.

Klimaendringene rammer fattige mennesker allerede i dag, selv om de i liten grad har bidratt til å skape problemene. Det er tyfonen på Filippinene bare ett av mange eksempler på. For å tilpasse seg disse endringene trenger utviklingslandene penger, og rike land har lovet å bevilge 100 milliarder dollar per år innen 2020 til det grønne klimafondet. Pengene skal brukes til å finansiere klimatilpasning og utslippskutt i utviklingsland, men hittil har ikke utviklingslandene fått noen bekreftelser på at pengene faktisk kommer. Det har ført til et tillitsproblem mellom rike og fattige land, noe som igjen har satt en brems på fremgangen i forhandlingene. For å øke tilliten i forhandlingene må de rike landene legge penger på bordet og vise at de kommer til å holde løftene de har gitt.

Klimafinansiering
Tilpasningsfondet, som ble opprettet under Kyoto-avtalen, er så godt som tomt, og et av målene for dette toppmøtet har vært å samle inn 100 millioner dollar for å bevare fondet. I går ble det for første gang arrangert et ministermøte om klimafinansiering. Det var knyttet store forventninger til at det ville komme penger på bordet på dette møtet, og at vi skulle få noen svar på hva som kommer til å skje med klimafinansieringen fram til 2020. Ministermøtet ble dessverre en stor skuffelse. Noen få land annonserte at de ville sette inn et lite beløp i tilpasningsfondet, og Sverige sa at de ville bevilge 45 millioner dollar over bistandsbudsjettet til det grønne tilpasningsfondet så fort det blir operativt. Utover dette ble det ikke gitt noen forpliktelser om langsiktig finansiering. Nå sier ryktene at vi mangler 0,7 millioner dollar for å nå det lille målet om 100 millioner dollar. Da gjenstår det store.

Underskriftskampanje
Changemaker og flere andre organisasjoner arrangerte en underskriftskampanje med krav om at Klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft må legge penger på bordet til klimafinansiering her i Warszawa. Da vi overleverte de 2221 underskriftene til ministeren, svarte hun med å gi 2,5 millioner dollar fra bistandsbudsjettet til tilpasningsfondet. Pengene kommer sannsynligvis som en konsekvens av sterkt press fra blant annet Changemaker og Kirkens Nødhjelp. Det er bra at Norge legger penger på bordet, men 2,5 millioner er altfor lite. Det er kanskje ikke så rart at Sundtoft ikke engang nevnte beløpet i talen hun holdt på ministermøtet om finansiering i går?

Klimafondet
Det grønne klimafondet kan ikke ende opp med å bli et tomt skall. Norges klima- og miljøvernminister Tine Sundtoft sa i går at det må komme penger til det grønne klimafondet allerede neste år, og at Norge skal ta sin del av ansvaret.  I tillegg vil Norge videreføre regnskogsatsingen fram til 2020. Det er veldig gode nyheter og sender viktige signaler. Nå skal vi fortsette å jobbe for at Norge setter av en betydelig sum penger til det grønne klimafondet og at det denne gangen kommer i tillegg til bistandsbudsjettet.

Tekst og bilde: Ingrid Verne, Changemaker