Hva kjøper du til svigerfar?

Hva kjøper du til din gamle tante eller nevøen din som har overflod av leker? Å kjøpe julegaver trenger ikke handle om størst, best, dyrest og finest innpakket. La gaven din bety noe mer

Nordmenn er forventet å bruke i gjennomsnitt over 7000 kr hver på årets julegaveshopping. Dette enorme forbruket er bare en del av det som brukes i julen – i tillegg kommer mat, dekorasjoner, nye klær osv. Er det dette julen handler om?

I fjor gikk Metodistkirken i USA ut og oppfordret til å «ta jula tilbake». De laget en Reclaim Christmas-video der de oppfordrer om å bruke julen til å tilbringe tid med dine kjære, hjelpe til i en frivillig organisasjon og gi til de som trenger det. «Give as Jesus gave. Share as Jesus shared” er oppfordringen. Hvordan gjør man det? Hvorfor ikke kjøpe rettferdige og bærekraftige julegaver i år?

Her kan du kjøpe julegaver som betyr noe mer:

Kirkens Nødhjelp
På www.gaversomforandrerverden.no kan du kjøpe mange symbolske julegaver, for eksempel en trygg fødsel. Kirkens Nødhjelp bygger og utstyrer helseklinikker og fødestuer og utdanner sykepleiere og jordmødre. Denne gaven kan bidra til å gi kvinner en trygg fødsel og deres nyfødte en god start på livet. 200 kroner dekker et barselssett med medisinsk basisutstyr som en jordmor i Malawi trenger for å skape de tryggest mulige rammene rundt en fødsel. Dersom du vil ha noe konkret er det også mulig å kjøpe for eksempel et handlenett.

Kirkens Bymisjon
Gjennom kampanjen ”Gled en som gruer seg til jul” kan du for eksempel for 80 kr gi 2 varme måltider til noen som trenger det. Du kan også kjøpe pakkelapper som gir dine julegaver en ekstra verdi. For hver pakkelapp du kjøper, kan vi servere middag til en i rus- og gatemiljøet. Lappene selges i pakker à 5 stk og koster 200 kroner per pakke.

Frelsesarmeen
Du kan kjøpe julekort eller julegaver hos Frelsesarmeen. For 299 kr kan du for eksempel kjøpe kokkeforkle og olivenolje. Produktene er produsert av mennesker som er med i Frelsesarmeens sosiale hjelpetiltak JOBBEN og OTHERS.

Caritas
Hos Caritas kan du kjøpe symbolsk julegave ved å støtte organisasjonen økonomisk og få tilsendt et postkort.

Blå Kors
På www.blagaver.no kan du for eksempel gi et utsatt barn en fredelig julefest for 300 kr.

Misjonsalliansen
Hos Misjonsalliansen kjøper du gavekort der mottakeren selv kan gå inn på www.julegavekort.no og velge hvilket prosjekt han vil gi pengene til. Ved å kjøpe gavekort kan du bidra til at barn får begynne på skolen, at en familie får rent vann eller at et barn med funksjonshemning lærer å gå. Dette er bare noen av prosjektene mottakeren av ditt gavekort kan velge mellom!
  MAF
Hva med å gi en julegave som redder liv? For eksempel en ambulansebillett for 250 kr.