TV-aksjonen: Ressurser til kirkene

Årets TV-aksjon går til Kirkens Nødhjelp, og i den forbindelse har de laget materiell som kirkene kan benytte seg av for å sette fokus på tematikken.

Aksjonsdagen er 19. oktober og målet er å besøke alle norske husstander. Det var norske kirker og menigheter som startet Kirkens Nødhjelp i 1947 og kirkene er eiere av organisasjonen den dag i dag. Derfor håper Kirkens Nødhjelp og NRK at kirkene har lyst til å bidra også i tv-aksjonen. Mange menigheter har lang tradisjon for dette, mens for andre kan dette være første gang. Derfor er det nå laget ressurser som kan hjelpe kirker og menigheter til å finne gode måter å sette fokus på tematikken "vann" i ulike sammenhenger. Blant ressursene finner du andakt for barn laget av Tore Thomassen, liturgiske byggeklosser, tekst til kunngjøringer, historier, bilder og mye mer. Alt dette finner du her.

I tillegg kan menigheten også registrere sine bidrag på www.giverstafett.no dersom dere ønsker å gi hele menigheten innsyn i hvordan dere bidrar. Eller kanskje dette kan skape litt sunn konkurranse med nabomenigheten?

Tilgang til rent vann gjør at mennesker overlever og holder seg friske. Kvinner og barn trenger ikke gå i flere timer hver dag for å hente vann. Det gir dem mulighet til å gå på skole og arbeid, noe som igjen utvikler hele samfunn.

Sammen skal vi sikre varig tilgang til rent vann for over 1 million mennesker!