Klimamøte før stormøtet

Den 23. september samler FNs generalsekretær Ban Ki-moon verdens politiske ledere i New York til samtaler om ny klimaavtale. Dagen før samles 30 av verdens religiøse toppledere for å be statslederne om ansvarlighet. Også i Norge mobiliseres det.

En rekke tros- og livssynssamfunnsledere i Norge gir sin tilslutning til budskapet fra de religiøse lederne i New York  og vil legge fram en samlet uttalelse til norske myndigheter og politikere.

Mandag 22. september inviterer Kirkens Nødhjelp, Skaperverk og bærekraft, og flere tros- og livssynssamfunn til  ÅPENT INTERRELIGIØST KLIMAMØTE.

Tema er hvilket ansvar Norge har for klimaendringene, hvordan vi skal kutte i tråd med vårt ansvar, og bidra til en løsning på klimakrisen. Det blir debatt med politikere bl.a. Knut Arild Hareide (KRF), Tina Bru (H), Une Aina Bastholm (MDG), og deltakere fra AP og SV.

Men først blir det innlegg ved Imam Ibrahim Saidy fra Islamsk Råd Norge, Rupinder Kaur Sethi fra MiljøSikh og biskop Ingeborg Midttømme fra Den norske kirke. Møtet er åpent for alle!

Biskop Ingeborg Midttømme og imam Ibrahim K. Saidy møtes i Oslo for å utfordre norske politikere.