Tros- og livssynsledere med appell

Her er appellen som en rekke ledere fra tros- og livssynsamfunn har signert:

SAMMEN MÅ VI TA KLIMAUTFORDRINGENE PÅ ALVOR!

- EN APPELL FRA TROS- OG LIVSSYNSLEDERE I NORGE OVERRAKT UNDER KLIMAMØTET I OSLO 22. SEPTEMBER:

(Download the english version here)

Den 23. september samler FNs generalsekretær Ban Ki-moon verdens politiske ledere til møte i New York for å mobilisere til arbeid for en ambisiøs ny klimaavtale. Dagen før, samles 30 av verdens religiøse ledere fra ti ulike religioner som sammen vil fremme et buskap om klimaansvar til  Ban Ki-moon og statslederne. Samtidig gir interreligøse grupper i en rekke land sin tilslutning til budskapet fra de religiøse lederne i New York om forsterket innsats fram mot COP 21 i Paris. Her følger uttalelsen fra tros- og livssynsaktører i Norge.

Jorden er sårbar og våre liv er uløselig knyttet til dens tilstand. Våre veivalg de neste årene blir avgjørende for om vi klarer å begrense den globale oppvarmingen og møte klimautfordringene. Som ledere og representanter for ulike religioner og livssyn i Norge begrunner vi vårt engasjement for naturen, miljøet og våre barns framtid ulikt. Men vi er alle dypt urolige for den stadig stigende konsentrasjonen av klimagasser i atmosfæren og at arbeidet med kutt i norske utslipp går altfor sakte. Dette gjør levekårene for verdens fattige vanskeligere og rammer sårbare mennesker og naturområder. Vi vet at de som bidro minst til globale utslipp er de samme som rammes hardest. Det galt og urettferdig å tillate at det fortsetter å skje.

I fellesskap ber vi om at de etiske spørsmålene må få en langt større plass i forhandlingene og tiltakene. Vi mener at en nødvendig omlegging av politikken i klimavennlig retning må gå langt raskere, og at norske politikere må forplikte seg sterkere og prioritere følgende:

Norge må ta sin rettferdige andel av ansvaret: betydelige kutt i utslipp hjemme i Norge og betydelig mer penger til nødvendige klimatiltak i fattige land,

Norge må prioritere både utvikling og kampen mot klimaendringene høyt og at satsingen på det ene ikke går ut over det andre.

Norge må jobbe for en ambisiøs, bindende og rettferdig klimaavtale i 2015 som tar hensyn til historisk byrdefordeling og økonomisk kapasitet.

Vi er selv villige til å forplikte oss og vi vil både støtte og utfordre dere som har politisk makt. La oss sammen fremme optimisme og vise felles vilje til å bry oss om jorden og kommende generasjoner. Vi trenger politikere som kan tenke langsiktig, bidra til mer rettferdighet og fatte kloke valg for vår felles framtid – nå. Vi slutter oss til fellesuttalelsen som 30 tros- og livssynsledere overrekker FNs generalsekretær og verdens politiske ledere i New York i dag.

La oss i fellesskap gripe de mulighetene vi fortsatt har og handle mens det ennå er tid!

Følgende ledere undertegnet appellen:

Mehtab Afsar, generalsekretær i Islamsk Råd Norge
Ervin Koch, Forstander, Det mosaiske trossamfund
Knut Refsdal, generalsekretær, Norges Kristne Råd
Helga Haugland Byfuglien, Preses i Bispemøtet, Den norske kirke
Egil Lothe, Det norske buddhistforbund
Manjor Singh, Leder, Gurduara Sri Nanak Dev Ji (Sikh)
Bernt Eidsvig, biskop, Oslo Katolske  Bispedømme
Tom Hedalen, Styreleder, Human-Etisk Forbund