Isen smelter... i oss?

Einar Tjelle deler inntrykk og refleksjoner fra innholdsrike dager i New York med klimamarsj og 30 religiøse ledere som leverte klimaappell til statslederne og Ban Ki-moon.

Da jeg ble født var isen 5 km tykk på Grønland. Nå er den bare 2 km. Livsgrunnlaget vårt er truet! Det er isen i menneskets indre som må smelte! Ordene fra eskimo og urfolksleder Uncle Angaangaq Angakkorsuaq fra Grønland ble ropt ut i den smellfulle Saint John The Divine katedralen søndag. Der var det en gedigen tverreligiøs seremoni med mange sterke appeller, blant annet fra den kjente baptistpastoren Gerald Durley, fredsprisvinner Al Gore, samt jødiske og muslimske stemmer.

Og jeg tror isen har begynt å smelte, på riktig sted; inne i oss. Noe har begynt å skje.  Flere hundre tusen mennesker deltok i folkets klimamarsj gjennom New Yorks gater søndag. En historisk demonstrasjon som  sprengte alle tidligere rekorder. Og ikke bare i New York og Oslo, men i 160 land, ifølge FNs klimasjef Christiana Figueres. Jeg traff initiativtakeren til klimamarsjene Bill McKibben lederen av 350.org som fikk Sofieprisen i Oslo i fjor. Han var sliten, men meget fornøyd med den utrolige oppslutningen. Det er en viktig endring på gang!

Ledere for verdens religioner og urfolk har vært samlet i New York disse dagene. Til tross for ulike begrunnelser, samles de om et sterkt og felles budskap om å ta vare på kloden, og om djervhet og tro på forandring i årene som kommer. Villigheten til å gå sammen på tvers av tro, er større en noen gang.  Uttalelsen er oversendt FNs generalsekretær Ban Ki-Moon.

Vertskap for den interreligiøse klimakonferansen var  generalsekretær Olav Fykse Tveit i Kirkenes Verdensråd (KV), sammen med generalsekretæren for Religioner for Fred, William Vendley. Ingrid Næss-Holm, klima- og energi rådgiver hos Kirkens Nødhjelp har gjort en super jobb som tilrettelegger for konferansen. Kirkenes Verdensråd har vært engasjert av miljøet og skaperverket i mange ti-år. I sommer kom anbefalingen fra KVs sentralkomité  om å trekke ut fossile investeringer, for klimaets skyld. Det samme gjorde det prestisjetunge Union Theological Seminary i New York, hvor den interreligiøse klimakonferansen holdt til til. Seminaret har forøvrig en samarbeidsavtale med Teologisk Fakultet ved Universitetet i Oslo, og bidrar med viktig etiske og teologiske begrunnelser for en forsterket felles innsats for skaperverket. I helgen kom også nyheten om at Rockefeller Foundation trekker seg ut av alle fossile investeringer. Men hva med Norge? I går var turen kommet til selve Ban Ki-moon møtet, hvor statslederne møttes for høyne ambisjonene og innsatsen i forkant av den nye forpliktende klimaavtalen som skal signeres i Paris i desember neste år. Vår statsminister Erna Solberg, hadde med seg løfter om klimafinansiering til andre lands omstilling og tilpasning, fornyet skogsatsning, satsning på alternativ energi, og et uttalt ønske om nullutslipp i 2050. Alt dette er bra. Men Oljefondet nevnte hun ikke. Verdens største i slitt slag. En annonsering av et utvidet mandat av fondet, uttrekk av fossile investeringer, og en virkelig satsning på fornybar energi, det ville skapt ringvirkninger! Men vi håper på mer konkretiseringer fram mot Paris.

Politikerne har lagt merke til folkets mobilisering. Klima- og miljøminister Tine Sundtoft gikk selv i marsjen, og hun setter tydelig pris på den store mobiliseringen som også religiøs aktører bidrar med. Hun fikk overlevert uttalelsen fra norske tros- og livssynsledere dagen før Ban-Ki-moon-møtet.

Det viktigste er ikke store møter og fine uttalelser, men at isen smelter i menneskets indre. At folk tar ansvar der de er, og bidrar med det de kan. At det forkynnes og praktiseres i kirker, synagoger, moskeer, skoler, hjem og arbeidsplasser – at kloden er til låns og må skjøttes. At vi må ta en u-sving i vår fossile blindgate.

Det gir håp at tusener av mennesker fyller gatene for kloden og klimakampens skyld. Det gir håp at kristne, jøder, muslimer, sikher, buddhister, og mange fler, sammen ber politikerne tenke langsiktig og bærekraftig. Det gir håp å se at det grønne skiftet er på gang. Et avgjørende år ligger foran før en avtale skal ligge ferdig i Paris i desember neste år. Og en felles dugnad og pilegrimsreise de neste ti-årene, som vil vise om rettferdigheten og skaperverket seiret. Vi må tro og handle i håp.

New York, 24. september
Einar Tjelle,
Mellomkirkelig råd for Den norske kirke