Grønn jul?

De fleste av oss ønsker vel hvit jul, men i skrivende stund har regnet og sydvesten måket bort det meste av det som var hvitt rundt husene og på marka. Blir der grønn jul i år?

Jeg har håp om at det blir hvitt på marka til den tid. Egentlig tenkte jeg på noe annet med denne overskrifta og spørsmålstegnet. Jeg tenker på hva vi kan gjøre for at klimaet på jorda ikke skal forverres. Kan du og jeg gjøre noe i det daglige, og nå til jul, i det enkle og i det små? Jeg har håp om at dersom vi tenker og praktiserer "grønn" jul, så kan det være et bidrag til at vi får ha hvit jul også i fremtiden. Det blir et lite bidrag, kanskje, men alle monner drar.

Grønne julegaver?
Hva med å gi julegaver som har et grønt preg? Jeg tenker ikke på innpakningen, men innholdet. En slik gave kan jo være: "Går med deg til Linken to ganger i 2015" eller "Er medvandrer rundt Osan en gang hver måned i 2015".

Mange har erfaring med å gi julegaver i form av billett til konserter og forestillinger, kino og teater. Jeg har bare hørt om positive og artige reaksjoner.

Det å kjøpe ting til noen som "har alt" fra før, det er både vanskelig og har lite hensikt. Alle har behov for opplevelse og felleskap med andre. Ofte tenker man at man må ha noe å pakke inn, det gjelder jo spesielt til de yngre. Da er jo ideer til noe som kan gi utvikling og stimulans til kropp og helse, evner og talenter, noe å tenke på.

Kirkens Nødhjelp og andre organisasjoner som har bistands arbeid i fattige land, har i flere år hatt opplegg der man gir en pengegave som går til innkjøp av et par høns, ei geit, en gris og lignende. I fjor fikk vi selv to geiter i julegave. Det vil si; vi fikk vite at julegaven til oss hadde bidratt til at noen hadde fått to geiter i Mali. Det ga oss en fin juleglede å tenke på!

Klimavennlig julemat?
Det handles inn mye mat og drikke, utstyr og pynt til jul. Hva med å være mer bevisst på å handle kortreist mat, og dermed være med å sikre bærekraftig jordbruk, fiske og oppdrett i vår landsdel. Transport forurenser. Økologisk mat må etterspørres. København nærmer seg 90% økologisk mat. Den økologiske maten der er ikke særlig dyrere en annen mat, fordi etterspørselen etter økologiske produkter er blitt så stor. Dessuten; man trenger ikke å handle inn mye mer enn man er i stand til å bruke. Hvem av oss har ikke ekstra julemat til langt ut i januar, og noe havner kanskje til slutt i matsøpla? Butikkene har åpent i romjula også, om det trengs supplering til spiskammerset.

Pilegrimsvandring fra Svalbard til Paris.
I desember 2015 samles verdens ledere til et stort og viktig klimatoppmøte i Paris. Jorda, Guds fantastiske skaperverk, og livsvilkårene for menneskene, trues av en katastrofal global oppvarming. Det var en god nyhet å høre at Kina og USA nylig har gjort avtaler om reduksjon av CO2 utslipp. Disse landene står for brorparten av klimagassutslippene i verden. Men alle må være med. Vi i Norge deler et stort moralsk ansvar i likhet med andre rike, vestlige land. Det begynner med at du og jeg er villig til å endre holdning og handling for egen del, og at vi påvirker våre politikere til å ta klima-ansvar.

I september skal det gå en vandring fra Flensburg i Tyskland som skal nå Paris når toppmøtet starter i desember. Denne  klimavandringen ønsker Den norske kirke, andre kirker og flere organisasjoner, skal starte på Svalbard i juni, komme over havet til fastlandet og så følge kysten nedover landet. Det kan skje på ulike måter og ved forskjellige framkomstmiddel; vandring, sykling, roing, padling, seiling osv. Vandringen kalles "klimapilegrim". Poenget er å få en folkelig bevegelse for klimaet, en klimavennlig pilgrimsferd som drar gjennom Lofoten i de første dagene av juli. Vi får "stafettpinnen" fra Vesterålen, og sørger for å få med mange underskrifter og markeringer her i Lofoten - og får sendt budskapet over Vestfjorden. Tanken er å nå Trondheim til Olavsfestdagene. Deretter går ferden sørover Norge, over til Danmark, for så å rekke avgangen fra Flensburg i september. Jeg håper mange vil være med å delta når vi skal ha underskrifter og markering i Lofoten i juni-juli. Kanskje enda flere av menighetene i Lofoten er blitt "grønne" til den tid.

Dersom vi bruker fantasi og gode ideer, og praktiserer "grønn" jul, så kan det være et bidrag til at vi får ha hvit jul også i fremtiden. Det blir et lite bidrag, kanskje, men alle monner drar. Dessuten kan det bli ei spennende og fin julefeiring!

Harold Holtermann.

seniorprest