Siste film fra FNs klimapanel

FNs klimapanel har laget en film som gir deg hovedmomentene i deres oppsummerende rapport om klimaendringer. Den danner et viktig grunnlag for forhandlingene som nå pågår i Lima.

Se filmen HER.  Du finner forklarende stoff og selve rapporten HER. Tre delrapporter er utgitt tidligere i 2013 og 2014 og i november ble synteserapporten lagt frem.
Den sier at økte utslippskutt og raske klimatiltak  kan avverge store utgifter og ubotelig skade. Det er med andre ord fortsatt mulig å begrense skadevirkningene.

Foto: Erling Svensen, UWPhoto ANS

Planktonarter som vingesnegl får store problemer i surere hav. De utgjør en viktig del av kostholdet til mange fiskeslag, sjøfugl
og marine pattedyr. Hele økosystemet rammes dersom vingesnegl og andre sentrale arter forsvinner.