Rettferdig klimaavtale koster

Reisebrev fra Einar Tjelle i Den norske kirke som er i Peru i forbindelse med FNs klimatoppmøte.

"Unngå kollektivtrafikk, bruk bil ( taxi)!" Jeg må lese brosjyren alle COP-deltakerne fikk en gang til. Ikke akkurat et godt førsteinntrykk for klimavertskapet. Det er et mareritt å komme sag fra a til b i millionbyen Lima, iallefall i rushtiden.  Enda verre er den ulovlige avskogingen i Perus regnsskog . På den positive siden er vertsnasjonen langt framme når det gjelder fornybar energi, og planlegger å øke denne til 66% i 2024.  Men hvordan står det til med Norges innsats? Jeg vet utmerket godt at Norge har sitt å gjøre på hjemmebane. En stor jobb ligger foran.

Foto: ©Sean Hawkey.  Markering på forhandlingenes første dag.

Det er spennende dager her i Lima, selv om de helt avgjørende beslutningene  ikke tas her. COP 20 blir gjerne  kalt et "mellommøte". Men akkurat nå snekres rammen på en global klimaavtale for alle verdens land, med forpliktelser til utslippskutt og bidrag til klimatilpasning som bærebjelker. Denne uken begynte med et foreløpig utkast.  Denne skal etter planen ferdigstilles og vedtas på neste COP 21 i Paris om et år.  Noe av det viktgste som skjer her, er å legge fundamentet for denne avtalen. Det er også å avklare et godt og fair system for nasjonenes bidrag, som skal leveres første kvartal neste år. Pluss mye mer.

Jeg er her på vegne av Mellomkirkelig råd for Den norske kirke for å påvirke. Sammen med mange andre fra "sivilt samfunn". Og det gjør vi gjennom samtaler med og utfordringer til den norske forhandlingsledelsen. Og vi gjør det gjennom  markeringer, uttalelser, og tålmodighetsøvelser... For ting tar tid når alle land skal bli enige...

Vi har noen dyktige ungdommer både fra Changemaker -Kirkens Nødhjelps ungdomsbevegelse - , KFUK-KFUM og fra Det lutherske verdensforbund (LVF) som  er her med en ung delegasjon  fra 8 ulike medlemskirker. Leif Christian Andersen er en av dem. Han representerer Stavanger bispedømmeråd i Mellomkirkelig råd.

Det er flott å se hvordan unge voksne utfordrer med innsikt og kreativitet. Og de blir hørt.

Styrket finansiering  til utslippskutt og tilpasning i fattige land har vært en gjenganger fra Changemaker, Kirkens Nødhjelp og Mellomkirkelig råd. Vi gleder oss over at Norge nylig annonserte  en dobling av bidragene til Det grønne fondet. Norge skal bidra med  1,6 milliarder kroner over fire år. Samtidig fikk Statkraft 10 milliarder til sin fornybarsatsning. Slikt legges merke til her i Lima. Og er med å skape tillit. Men veien er lang. En ny FN rapport ble lansert under møtet her som slår fast at klimatilpasning i fattige land stadig blir dyrere og vil koste to til tre ganger det man først antok.

Det er inspirerende å se hvordan kirkene er tydeligere på banen nå. Ved den store Basilika de San Fransisco var det en stor økumeniske og fellesreligiøs klimaseremoni denne uken. Det er mange trosaktører som mobiliserer. Og pave Frans arbeider på historiens første encyclica om klimaendringene og vårt ansvar.

Kirkene har fire roller slik jeg ser det.

• Med profetisk tyngde skal vi si fra om uretten som rammer Moder Jord og og de fattigste spesielt. I siste instans; oss alle.
  • Vi skal  utfordre de politiske lederne til å ta modige og kloke avgjørelser.
  • Vi skal mobilisere våre medlemmer til å ta ansvar for kloden og hverandre, og bruke sin demokratiske rett.
  • Først og sist skal vi utfordre apatien med å være en håpsbevegelse. I bønn og handling.

Jeg håper og tror at vi kommer noen viktige steg videre her i Lima.

Einar Tjelle,

assisterende generalsekretær i Mellomkirkelig råd for Den norske kirke