Det Økumeniske Vannettverket representert på Blå Oktober kampanjen i Oslo

Blå oktober er en internasjonal kampanje for retten til vann. Det er en uavhengig kampanje som gjennomføres hver oktober. Retten til vann betyr noe helt annet i de fleste andre deler av verden enn i Norge. For millioner av mennesker verden over er det en stadig kamp for å få tak i rent vann, og skole, jobb, helse og sanitær forhold blir tilsidesatt til fordel for innsamling eller henting av vann. I Norge arrangeres Blå Oktober av FIVAS - Foreningen for Internasjonale Vannstudier. I år har de hentet inn Maike Gorsboth som representant fra Ecumenical Water Network i Kirkenes Verdensråd til å holde innlegg i en av seminarene.

Tittelen på seminaret er: Rights and Wrongs: the fight for the right to water and sanitation. Seminaret skal gi en innføring i det internasjonale arbeidet med økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter og spesielt den siste utviklingen i forhold til retten til vann og sanitær. Seminaret tar også for seg retten til vann og sanitær fra forskjellige perspektiver. I tillegg til innlegg fra Maike Gorsboth vil det også bli innlegg fra Lyla Mehta (Institute of Development Studies, University of Sussex og UMB), Carl Ivar Delingsrud (Fagforbundet) og en representant for norske myndigheter.

Seminaret finner sted torsdag, 14. oktober, kl. 09.00-12.00 på Håndverkeren kurs og konferansesenter i Oslo. Interesserte kan melde seg på ved å sende mail til fivas@fivas.org eller lese mer om kampanjen på www.blaoktober.no.