Metodistkirken lanserer grønn ressursperm

GRØNN er en ressursperm som inneholder mange gode råd og tips for å være en grønn menighet. Her er alt fra "grønn teologi", forslag til "grønn" gudstjeneste, og praktiske tips til miljøvennlig menighetsdrift.

"Alt som er skapt tilhører Gud og vi er ansvarlige for måten vi bruker og misbruker skaperverket på."

Slik begynner heftet " Metodistkirkens sosiale prinsipper 2008". De sosiale prinsippene inneholder hva det folk som kalles metodister mener om alt fra naturen til verdenssamfunnet.

Med dette som utgangspunkt har Diakoni- og Evangeliseringsrådet i Metodistkirken i Norge satset på grønt menighetsarbeid, og lanserer nå en GRØNN ressursperm til bruk i lokalmenigheter.

Diakoni- og Evangeliseringsrådet skrifer: "I de senere år er det blitt mer og mer vanlig at kirker blir såkalt grønne. Med andre ord, at det settes mer lys på miljøvern, forbruk og fordeling. Når alt kommer til alt, handler dette om at vi kun har en jord. Vi er en menneskehet og vi tror alt som er skapt tilhører Gud og at vi er ansvarlige for måten vi bruker og misbruker skaperverket på."

Mye av stoffet er hentet og oversatt fra Eco-congregations i England, med tillatelse til å oversette stoffet til norsk. På www.ecocongregation.org under Free Resources finnes modulene på engelsk.

Les mer på Metodistkirkens nettsider.

Last ned GRØNN ressursperm her.