Britiske kvekere forplikter seg til karbonreduksjon

Nylig var 1500 medlemmer av Storbritannias ’The Religious Society of Friends’, bedre kjent som kvekerne, samlet til årsmøte i Canterbury. Der de forpliktet seg til å redusere sitt karbonforbruk og bli mer bærekraftig.

”Vi kan ikke lenger ignorere det faktum at jorda vår er oppbrukt,” sier de i en uttalelse. ”Vi har ikke bare arvet jorda fra våre forfedre; vi har lånt den fra våre barn og fra deres barn.”

Kvekernes engasjement for en mer fredlig og rettferdig verden går langt tilbake, og nå lages det konkrete planer for hvordan man skal oppnå målet med karbonreduksjon blant sine medlemmer. Alle vil bli oppfordret til å redusere sitt personlige karbonavtrykk, og kommer til å hjelpe hverandre med å holde løftet som ble gitt på årsmøtet. Det ble også satt fokus på ønsket om å vise at mange globale problemer har en sammenheng, og at i arbeidet med klima også må rette fokus på økonomisk urettferdighet.

Les hele pressemeldingen eller få mer informasjon om de britiske kvekernes arbeid for bærekraft og skaperverk her.