Vil motivere kirkene til innsats

- For å være en sann kirke må vi engasjere oss for rettferdighet, sier Malcolm Damon, leder av Economic Justice Network og gjest på Tro til forandring.

Malcolm Damon er klar for Tro til forandring

Economic Justice Network (EJN) springer ut av Federation of Christian Councils in Southern Africa (FOCCISA) med 11 medlemsland, deriblant Sør-Afrika, Zimbabwe og Angola. Damon er direktør i EJN som han selv var med på å stifte i 1997. Gjennom arbeidet med økonomisk rettferdighet, klima og sosial rettferdighet har EJN spilt en viktig rolle i å samle og fronte de afrikanske kirkene i spørsmål om klima og rettferdighet.

- Jeg ønsker å oppmuntre kirkene og deres medlemmer til å bli involvert. Gjennom å fortelle om det vi gjør i Afrika ønsker jeg å motivere kirkens folk til innsats. Geografisk er det kanskje stor avstand mellom oss, men i troen er vi nærme.

- Hvorfor skal kirkene engasjere seg for klima og sosial rettferdighet?

- Rettferdighet er en viktig del av kirkens oppdrag. For å være en sann kirke trenger kirken å være involvert - ja faktisk har ikke engang kirken et valg. For Jesus var kampen for rettferdighet overordnet. Ofte prøver vi å dele opp kirken i menighetsarbeid og sosialt arbeid. Du kan ikke skille dem! Kirken har ikke et valg når det gjelder å bry seg med sosial rettferdighet.

- Kan kirkene spille en rolle på klimatoppmøtet, Cop 17? Eller har kirkene bare en symbolsk posisjon?

- Kirkenes arbeid for rettferdighet er ikke bare symbolsk, men et moralsk valg. Vi er involvert i Cop 17 og kampen for rettferdighet fordi vi tror kirkene kan gjøre en forskjell. Vi trenger å overbevise poltikerne og heve stemmene våre. Vi trenger å gjøre mer enn å be - vi må ty til hardt og langvarig arbeid. Vår kamp for rettferdighet er mer enn en symbolsk kamp.

- Hva er forventningene dine for Cop 17?

- Jeg forventer en juridisk bindende og rettferdig avtale som tar hensyn til fattige land. Dessuten må de landene som har forurenset mye gjennom historien ta sin del av ansvaret.