Politikere med tro på framtiden

Politikerne tok selvkritikk for Norges brudd på løftene fra Kyoto, men ga også uttrykk for tro på en miljøframtid på konferansen Tro til forandring.

Enige i at det må gjøres mer

- Vi er ikke i nærheten av å gjøre nok i kampen for et bedre klima, sa stortingsrepresentant fra SV, Heikki Holmås, som tok selvkritikk for Norges klimapolitikk.

I Kyoto lovet Norge å ikke øke utslippene med mer enn 1 % fra 1990-nivå. I stedet har Norge økt utslippene med 8 %. I klimaforliket ble partiene enige om å kutte utslippene med 30 % fra 1990-nivå innen 2020. Det gjør at Norge må kutte 38 % de neste 9 årene.

Alle politikerne var enige i at Norge ikke kan fortsette å øke utslippene.

- I Norge går det feil vei i forhold til utslippene, sa Nicolai Astrup fra Høyre.

Uenige om virkemidlene

- Vi må satse på kompetanse og forskning. Vi må fase ut fossile energikilder over tid. Biler og fly er ikke i seg selv skadende for klimaet, men utslippene, sa Nicolai Astrup videre.

- Vi trenger en strategi for hvordan vi kan kutte utslippene, sa Ingvil Elvestad fra Venstre. - Hvis ikke vi i Norge gjør noe – hvem skal da gjøre det? Videre er det fint med økte bevilgninger til klimakutt i utlandet, men det må ikke gå på bekostning av bistandsbudsjettet.

- Vi har en tillitskrise mellom fattige land i sør og rike land i nord. For at Norge skal få tillit fra andre land må vi kutte i våre egne utslipp, sa Elisabeth Løland fra KrFU. - Vi må legge ned petroleumsindustrien i Norge. Framtiden er fornybar energi. Dessuten må vi tåle en debatt rundt vår egen levestandard. Det er kjempevanskelig, men er det eneste som kan gi oss en varig løsning.

Elisabeth Løland (KrfU) i samtale med seminardeltakerne.

- Det er viktig at spørsmålet om klimautslipp blir et moralsk spørsmål, ikke bare teknokratisk. Det er et spørsmål om rettferdighet, sa Heikki Holmås. – Vi må også bytte ut bilparken og erstatte energiaggregatene på oljeplattformene med strøm fra fastlandet.