Hvordan kan kirkene påvirke i miljøkampen?

- Kirkens mangfold er en ressurs, sa generalsekretær i Norges kristne råd, Ørnulf Steen, på verkstedet om beslutningspåvirkning på Tro til forandring.

Kirken - et mangfoldig fellesskap

- Dette mangfoldige fellesskapet gir oss en arena der vi kan snakke sammen. La oss bruke mangfoldet, sa Steen. - Der vi finner felles verdier kan vi danne posisjoner for å påvirke beslutningene. Klima tror jeg er ett tema vi kan enes om.

- Prester og lederskapet i de lokale menighetene har ansvar for hva som forkynnes. Klimaspørsmål og rettferdighet handler i stor grad om troen vår og dette må forkynnes lokalt.

Må stilles til ansvar

- Vi må påvirke myndighetene og vi må påvirke de unge, sa Philip Koimet fra Baringo Changemaker.

Koimet har jobbet med kampanjen We Have Faith som har 1 million underskrifter som mål. Unge i Kenya har alene samlet 300 000 og Malawi har samlet 400 000 underskrifter.
- Politikere må stilles til ansvar. Men det samme må vi - som medborgere og som kristne. Vi må gjøre noe.

Philip Koimet

Klimakatastrofer og klimaavtaler

- Kirkens Nødhjelp jobber på mange områder. Akkurat nå ser vi tørken på Afrikas horn. Somalia er tungt rammet og det er vanskelig å komme inn med hjelp. Samtidig ser vi at det er flom i Pakistan. Katastrofen fra i fjor er allerede glemt og det skjer igjen. Tung forskning viser at disse katastrofene vil komme enda hyppigere framover, sa Sindre Stranden Tollefsen i Kirkens Nødhjelp.

- Kirkens Nødhjelp krever klimarettferdighet. Fattige mennesker må tas hensyn til. Vi ønsker en forpliktende avtale i Durban.

- Det er lett å bli apatisk i forhold til prosessen med å få en bedre klimaavtale, men det er også lyspunkter. I Cancun i fjor ble det et lite gjennombrudd gjennom å forhandle fram et klimafond. Klimafondet vil gi muligheter for land å få økonomisk støtte til klimatilpasninger.