Lørdag: endelig Durban!

Følg den norske religiøse delegasjonens reise til klimatoppmøtet i Durban, og les deres betraktninger og opplevelser på denne bloggen.

Endelig er vi framme i Durban. Etter et godt døgns reisetid, utallige kaffepauser og like mange frokoster(!) er vi endelig på plass. Delegasjonen fra Norges Kristne Råd består av representanter fra Den Evangelisk-Lutherske Frikirke, Den katolske kirke, Baptistsamfunnet og Islamsk Råd Norge - og denne bredden byr stadig vekk på mange flotte samtaler og mye læring fra hverandre. Reisen fra Oslo til Durban gjorde vi også sammen med representantene fra Changemaker, Kirkens Nødhjelps ungdomsorganisasjon.

En av flere kaffepauser på Heathrow.

Da vi kom fram til Durban ble vi trygt plassert på våre hoteller, og etter en liten pust i bakken reiste vi ned til Diakonia Council of Churches der vi fikk en god orientering på hva som skjer den kommende uka, traff mange andre fra ulike trosbaserte organisasjoner fra hele verden og spiste en god middag. Her ble vår delegasjon også komplett, da gjengen fra Den norske kirke kom.

Hvor er vi egentlig nå? Og hvor skal vi?

Felles middag på Diakonia

Dagen avslutter med et møte med Kirkens Nødhjelp, der generalsekretær Atle Sommerfeldt, avdelingsleder Anne-Marie Helland og representant i sørlige Afrika, Jostein Hole Kobbeltvedt, forteller om forventninger til klimatoppmøtet og om hvor de store kampene kommer til å stå.

En litt trøtt gjeng, men likevel et spennende møte med Kirkens Nødhjelps representanter.

TILBAKE TIL KLIMABLOGGEN