En dag til orientering

Mandagen ble dagen vi endte opp med ømme føtter og solbrente panner etter å ha tilbakelagt mange kilometer til fots i Durbans gater.

Av: Eli D. Taunton, Den Evangelisk Lutherske Frikirke

Vi startet dagen på Lembali Lodge, der halve delegasjonen bor, hvor vi fulgte åpningen av COP17 på sør-afrikansk TV. "We Have Faith"-kampanjen som vi har deltatt på, ble nevnt i åpningstalen til utenriksminister Maite Nkoana-Mashabane. Det er flott at engasjementet fra religiøse organisasjoner blir lagt merke til under konferansen!

Etter et lite planleggingsmøte satte vi kursen mot University of KwaZulu Natal, Howard College, hvor det foregår en del arrangement i forbindelse med COP17. Her fikk vi registrert oss og gjort kjent med seminarer og workshops som foregår i ukene fremover.

Delegasjonen fra Norges Kristne Råd og Islamsk Råd Norge på plass på sivilsamfunnskonferansen.

Videre gikk turen til Durbans strandpromenade hvor flere miljøorganisasjoner har satt opp stands og gjennomfører ulike arrangement under konferansen. Her var det et yrende folkeliv og mye spennende å se. Frisk sjøluft og varm sol gjorde også godt på norske vinterkropper!

Stands, konserter og yrende folkeliv på strandpromenaden.

Alt dokumenteres grundig!

Fra Durbans strender spaserte vi til ICC, hvor de offisielle forhandlingene under COP17 foregår. Vi har ikke tilgang til å komme inn på selve konferanseområdet, men det var interessant å se hva som skjedde utenfor. Noen demonstranter var allerede på plass utenfor bygningen og demonstrerte for forpliktende avtaler og handling fra politikerne.

Treet som vises i COP17-logoen, dette er laget av drivved.

Ved dagens slutt har vi blitt litt bedre kjent med byen og hvor vi kan delta på ulike arrangement. Siden konferansen så vidt har begynt er det fortsatt ikke så mange av arrangementene som har kommet ordentlig i gang. Men vi gleder oss til fortsettelsen!