Ved reisens slutt

Leder for Kirkerådet i Den norske kirke, Svein Arne Lindø, reiser tilbake til Norge i dag. Her er hans refleksjoner etter endt opphold i Durban.

Av: Svein Arne Lindø, leder for Kirkerådet i Den norske kirke

Mine dager i Durban (COP17) er over. Reiser hjem med et blandet inntrykk fra de første dagene av forhandlingene. Politiske signaler gir ikke særlig grunn til optimisme med tanke på at nasjonene vil forplikte seg på tiltak som monner. Derimot har det vært en positivt overraskelse å være blant religiøse ledere fra alle verdensreligionene som samstemt legger press på forhandlingene. Vårt felles anliggende er å ta vare på skaperverket.

Både Bibelen og andre hellige tekster (for eksempel Koranen) taler tydelig. Vi er glade for at dette budskapet er hørt og sitert under åpningen av COP17. Det er gitt sterke oppfordringer til bønn for beslutningstakerne. At de må ha mot og vise vilje til handling. Vi som representerer ulike trossamfunn er også oppfordret til handling. Det vil vi gjøre ved å avgi våre budskap som at klimasaken har tydelige etiske implikasjoner. Vår handling må resultere i at vi er villige til å gjennomføre nødvendige tiltak, - også hjemme i Norge!

Det har gjort sterkt inntrykk på meg når kirkeledere fra områder som på særlig sterk måte er rammet av klimaendringene, appellerer til oss i vest om å stå sammen med dem simpelthen for å kunne overleve.

Den norske kirke vil ta denne utfordringen på alvor!