Kirkene på banen i Durban

Vi har fortsatt tro og håp for framtiden, sier Einar Tjelle, assisterende generalsekretær i Mellomkirkelig råd for Den norske kirke, i dette intervjuet med kirken.no.

- Det er få dager igjen av klimatoppmøte COP 17 i Durban i Sør-Afrika. Ministerne er i ferd med å innfinne seg. Jens Stoltenberg skal tale i ettermiddag.  Utfallet av forhandlingene er slett ikke gitt. Men vi som har fulgt forhandlingene her, har tro på at i det minste noen viktige områder blir styrket.

Hva står det om nå?
- De tre viktigste tingene er for det første om Kyotoprotokollen blir fornyet. Dette er den eneste juridisk bindende avtalen vi har i dag som regulerer utslippskutt, og gjelder til og med 2012. Men på langt nær alle landene har skrevet under på denne, og noen rike land har truet med å trekke sin støtte her. For det andre jobbes det med et mandat for en mer omfattende avtale som skal gjelde alle land. Her står det om både innhold og når denne kan komme. For det tredje handler det nå om å aktivisere og fylle ”Det grønne klimafondet” som ble vedtatt på forrige klimatoppmøte. De fattigste landene trenger penger til livsnødvendig tilpasning til klimaendringene, og det haster å få dette i gang, understreker Tjelle.

Hvorfor er Den norske kirke her?
- Klimagassutslippene går ut over både mennesker og det øvrige skaperverket på en måte som er helt uakseptabel. Kirkene har et moralsk ansvar til å si fra, og kjempe for at rike land som Norge kutter drastisk i sine utslipp og bidrar raust til de som lider mest under klimaendringene. Vi har dessuten forpliktet oss til å arbeide med dette i tiåret for ”Skaperverk og Bærekraft” .

Hvordan bidrar dere konkret?
- Det er flere spor, forklarer Einar Tjelle:
Mellomkirkelig råd er med i den norske paraply-organisasjonen ForUM som utvikler posisjoner og er i løpende kontakt med den norske delegasjonsledelsen. ForUM er også medlem av det internasjonale Climate Action Network, som virkelig blir lyttet til av delegatene.  Kirkens Nødhjelp har noen dyktige fagpersoner på dette området, og gjennom KN  støttes dyktige nettverk som APRODEV og ACT Alliance. Disse jobber også målrettet med politisk påvirkningsarbeid. Gjennom økumeniske nettverk har vi også tilgang til for eksempel kirkeledere som har direkte linjer inn til politiske ledere i ”vanskelige land”.

- Noe av det viktigste er likevel en folkelig mobilisering. Norge har absolutt gjort seg gjeldende her nede, med sin tydelige støtte til klimakaravanen med norske (KFUM-KFUK og Changemaker) og afrikanske ungdommer som har mobilisert tusener i flere afrikanske land. KN støttet også den store tverreligiøse samlingen med Desmond Tutu i spissen, som også samlet flere tusen, og utfordret COP ledelsen på en utmerket måte. Og på søndag var klima og framtida tema  for prekener og bønner i kirker i mange  land, forhåpentligvis også i Norge.

Tror du det nytter?
- Vi er nødt til å tro på det vi gjør.  Tro og håp!  COP-presidenten  Maite Nkoana-Mashabane inviterte nærmest seg selv til kirke på søndag her i Durban. Forhandlingene og hennes viktige rolle ble bedt for. Generalsekretær Pataki i Det sørafrikanske kirkerådet (SACC) hadde en sterk preken. Og hun avsluttet sin appell i kirken med : ”We have faith. Act now for climate justice!”

- Nettopp dette er slagordet for den afrikanske og tverreligiøse kampanjen vi har støttet og vært en del av. Basen har vært på Diakonia-senteret, som ble bygget med blant annet norske midler under apartheidtiden.  Med det viktige samarbeidet mellom SACC, Diakonia og Mellomkirkelig råd under apartheidtiden, er det flott å se at disse igjen er på banen. Det gir tro på framtida. Nå er jeg først og fremst spent på hvor langt vi kommer denne gangen, avslutter Einar Tjelle.