Kirkelig investeringsselskap selger seg ut av Statoil på grunn av uetisk tjæresand

Det britiske investeringsselskapet Ecclesiastical Investment har trukket sitt etiske fond ut av Statoil, melder WWF.

Årsaken er Statoils satsing på utvinning av olje fra tjæresand i Canada, som gir store konsekvenser for natur og klima.

– WWF har rådgitt Ecclesiastical, slik vi også har gitt råd til andre investorer, sier WWFs generalsekretær Nina Jensen.

– Dette viser igjen hvor betent Statoils overordnede strategi om å gå inn i stadig mer skitten olje er. Dette er ikke lett for ansvarlige investorer å håndtere. Nå må også den norske regjeringen legge press på Statoil om å trekke seg ut av tjæresand. Staten eier to tredeler av Statoil, fortsetter Jensen.

Les hele saken på WWFs nettsider.

Se også: Samisk kirkeråd ber om solidaritet mot oljesand

Ecclesiastical ble etablert i 1887 som et selskap med ansvar for å beskytte og ta vare på Den anglikanske kirkes verdier. Det er i dag et investerings- og forsikringsselskap med oppdrag å skape profitt til det beste for kirke og samfunn.

Les mer om Ecclesiasticals investeringsprofil her.