KN: - Grønn og god avtale

Norges nylig inngåtte energisamarbeid med tre afrikanske land er et konkret eksempel på bærekraftig utvikling i ordets rette forstand. – Svært gledelig, mener Kirkens Nødhjelp og Energigården.

Om konferansen om bærekraftig utvikling i Rio ikke maktet å ende opp med noe substansielt eller forpliktende sluttdokument, inngikk Norge et energisamarbeid med Etiopia, Kenya og Liberia. 850 millioner kroner skal gi mer og renere energi i de tre landene.

- Dette er å ta FNs tusenårsmål om miljø, rettferdighet og utvikling i fattige land på alvor. For Kirkens Nødhjelp som har en bred satsing på energi og klima i mange land, er den modellen Norge legger opp til her, veldig inspirerende, sier Anne-Marie Helland, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp.

Les mer på Kirkens Nødhjelps nettsider.