Klimaforhandlingene åpnet

Sterk åpning med Filippinene i fokus

Mandag 11. november

Flere tusen delegater fra hele kloden er samlet i for å ta forhandlingene et hakk nærmere en ny klimaavtale som skal «bankes» i 2015. Og vi føler oss heldige som får følge det hele tett på! Man kan kjenne seg liten i møte med kompleksiteten, alle ekspertene og alle forkortelsene. Læringskurven er bratt - men spennende!

Opening session

Første dag bød på åpningstaler fra de forskjellige gruppene av land som utgjør parter i forhandlingene – for eksempel G77 med Kina eller ‘ the Umbrella Group’, hvor Norge sitter.

Sterkeste inntrykk gjorde appellen fra Filippinenes delegasjonsleder Yeb Sano. Mens vi er samlet, teller Filippinene sine døde og forsøker å famle seg tilbake til hverdagen etter supertyfonen Hayans herjinger. Yeb Sano oppfordret COP delegatene til å komme seg ned fra pidestallen og opp av godstolene og til å ta inn over seg at antallet klimatoppmøter er nå oppe i 19 – og folk er i ferd med å miste troen. Selv de mest ambisiøse utslippsreduksjoner kan ikke forhindre det som nå skjer. Han fortsatte slik: Ratifiserer vi oss selv til undergang? Som folk er filippinerne tøffe og utholdende. Og de nekter å akseptere en framtid der supertyfoner blir en del av hverdagen. Det er urimelig å godta at de som land skal bære kostnadene for klimaendringene alene – de trenger sterk støtte og hjelp fra verdenssamfunnet.

Til slutt valgte han å være personlig: Området han kommer fra er rammet og hans egen bror har gått omkring i flere dager, nesten uten mat, for å kartlegge antallet omkomne. Selv varslet Sano at han vil innlede en frivillig sultekampanje under COP 19 får å tilskynde til handling og konkrete resultater. Sterkt beveget avsluttet han med å uttrykke et håp: at Warszawa blir husket som byen der det virkelig skjedde – der avgjørende steg ble tatt for en forpliktende klimaavtale fra 2015.

Talen utløste sterk applaus og på oppfordring fra Kina samlet alle seg til 3 minutters stillhet til minne om alle tyfonofrene.
Hvis ikke dette er nok til å få bevegelse i forhandlingene… hva skal til?

Elin Sæverås