Etter å ha fulgt hovedforhandlingene på morgenkvisten fikk vår delegasjon være med på møte med den utvidede norske delegasjonen. I år er det rundt 24 personer med fra sivilt samfunn som deltar. En god og spennende gjeng. Norges hovedforhandler, Aslak Brun, var tilstede under møtet både for å fortelle om forhandlingene, men også for å lytte til hva vi hadde av tanker og innspill. Vi diskuterte klimafinansiering, Norges forventninger til utfallet i denne runden av COPforhandlingene og videre klimarettferdighet. Klimarettferdighet eller ”equity”, på godt norsk, er kanskje noe av det mest utfordrende forhandlingene står ovenfor. Avmålingen av hva som er rettferdig for alle parter når det store bildet tas i betraktning og løsninger skal på bordet beskrives som en ”politisk umulig” oppgave. På samme tid er kanskje rettferdighetsspørsmålet noe av det viktigste å konkretisere? Det er ikke bare fordi forhandlingspartnere kan si seg fornøyde til slutt, men kanskje mest for de mange menneskene som har blitt utsatt for klimaendringenes konsekvenser og for en rettferdig byrdefordeling.

Dagen avsluttet vi sammen med representanter fra Miljøverndepartementet som vi har dristet oss til å invitere ut på middag i Warszawas gamleby. Vårt møte inspirerte og engasjerte. Jeg tror det gjaldt både oss og representantene fra departementet. Aslak Brun berømmet vår delegasjons kombinasjon av å støtte og dytte i forhandlingene og videre hvordan vår fremtoning oppleves som en trygg utfordring ovenfor politikere.

Det er ikke bare vår delegasjon som blogger. Miljøverndepartementet har tatt blogging på alvor og legger ut en videoblogg fra forhandlingene hver dag. For de som følger oss er videobloggen fra dag 3 blant annet innom vår delegasjon og intervju med biskop Ingeborg. Stay tuned!

Idun Moe