Faste og handling for klimarettferdighet!

- Fredag "fastet jeg for klimaet" sammen med mange her ved FNs klimatoppmøte i Warszawa, i solidaritet med fattige og sårbare som er særlig rammet av klimaendringene.

Inspirert av den filippinske forhandlingslederens Yep Sanos faste har delegasjonen fra Det lutherske verdensforbund (LVF) tatt initiativ til en "interreligiøs bønne- og fasteaksjon".

Med på aksjonen er flere kirkeledere, som generalsekretær i LVF Martin Junge og den polske lutherske biskopen i Warszawa, Jerzy Samiec, men også religiøse ledere, ungdommer og aktivister fra mange andre sammenhenger. Dette er også en faste for reell framgang i klimaforhandlingene.

For meg har faste både en spirituell og en konkret side. Det handler om solidaritet. Hos profeten Jesaja kapittel 58 beskrives den rette faste som å løse urettferdige lenker og å bry seg om sultne og hjemløse.

På tvers av ulike religioner og trosuttrykk har flere av oss her på COP samlet oss om en felles uttalelse knyttet til fasten. Vi kunne sikkert brukt flere dager på å slipe på innholdet, men det var viktig å få den ut nå, slik at en " faste-kjede" kan fortsette under møtet her. Vi faster og forplikter oss sammen til å forsterke vårt arbeid for klimarettferdighet. Du kan lese den helt ferske uttalelsen her:

Jeg har lyst til å formidle tre utfordringer til folk i Norge – på tvers av ulik tro - de nærmeste dagene (klikk på lenkene):
• Bruk en dag for å faste, etter initiativ fra LVFs ungdom
• Støtt Kirkens Nødhjelp (og Act Alliance) katastrofeaksjon på Filippinene eller gjennom Caritas Norge https://www.deltager.no/orgs.aspx?id=84331
• «Skaperverk og Bærekraft», med flere, oppfordrer til å skrive under på en hasteaksjon for at Norges Miljøvernminister, kan ha med seg løfter om penger og nye tiltak i klimaforhandlingene siste uke