What does the fox say!?
Ylvis-hitten fylte det store lokale i Warszawas sentrum hvor sivil-samfunns representanter og mange formelle delegater fikk avreagert til heftige rytmer lørdagskvelden. Det ble en artig og en litt surrealistisk opplevelse. Forhandlere og NGO-ere fra hele verden møttes i en helt annen setting, enn den formelle i plenumsal og korridorer. Med Ylvis` fengende reve-lyder! Er Norge reven her? Slett ikke. Vi er et lite land, men siden vi ikke er med i EU har vi en litt mer selvstendig posisjon. Norges rolle synes jeg er konstruktiv og klok, men ikke slu. Norge er en viktig brobygger her på COP19, og har høye ambisjoner. Men det er viktig å følge dette opp med konkret handling. Som et av verdens rikeste land, må Norge legge penger på bordet denne siste uka. Og vi har en stor jobb å gjøre hjemme, med å drastisk redusere våre utslipp. Klimarettferdighet handler rett og slett om at de som har forurenset mest, må bidra mest.

What does the COP say?
Ikke nok! Siste uken er begynt. I dag ble første, retningsgivende tekstutkast, til det viktige forhandlingssporet på, den store klimaavtalen (ADP) 2015 lagt ut. Selv om den har en god retning på mange ting, er det en lang vei fram. Et kritisk punkt er villighet til konkrete løfter om penger i årene som kommer. Tap og skade etter klimaødeleggelser koster mer og mer. Tilpasning til klimaendringer koster, og nødvendig reduksjon av utslipp koster. Kull er for tiden alt for billig. Men det grønne skiftet er i gang. Fossil energi må bli dyrere, grønn energi må bli billigere. Slik er det. Tyskland og mange land er mye lenger framme enn Norge på dette området. De to årene som ligger foran blir krevende og svært viktige.

What does the Pope say?
FNs generalsekretær Ban Ki-moon har invitert til et toppmøte neste høst, hvor han har invitert toppledere fra hele verden, i forkant av neste COP-møte. Fra høyeste hold må det sikres at prosessen fram til en klimaavtale i 2015 blir ambisiøs, rettferdig, og juridisk bindende for alle land. Han har også invitert Pave Fransis til dette møtet. Jeg tror det kan bli viktig. Sammen med andre kirkelige og religiøse ledere, og sammen med kirkelige og religiøse ungdomsnettverk, har vi en meget viktig jobb å gjøre; utfordre våre politiske ledere. Og utfordre oss selv; vi må mobilisere for et bærekraftig grønt skifte som tar de mest fattige og sårbare og hele Guds skaperverk på alvor. Messen i den katolske katedralen i Warszawa på søndag, ga et tydelig budskap om dette, både i form av bønner, kardinalens preken og i appellen fra Elias Abramides fra Kirkens Verdensråd. Filipinenes forhandlingsleder Yep Saño var med på messen, og hadde også en appell på ACT Alliance (Kirkens Nødhjelps globale «paraply»), sin samling etter messen.

Elias Abramides fra Kirkenes Verdensråd

Vår norske økumeniske og interreligiøse delegasjon til Polen reiser hjem. Vi har en viktig jobb å fortsette i Norge, gjennom «Skaperverk og Bærekraft» og våre egne sammenhenger. Men Changemaker, Kirkens Nødhjelp og KFUM-KFUK er representert her de kommende dagene. Jeg utfordrer de herved til å  være lure som rever når ministrene fra verdens land blir med på COP denne uka.

Einar Tjelle, assisterende generalsekretær i Mellomkirkelig råd for Den norske kirke.

Hele bloggen finner du her.