12 nye grønne menigheter!

I løpet av november og desember har hele 12 nye menigheter registrert seg som grønne menigheter. Ni av disse er i Den norske kirke, to i Frikriken og en i Den ortodokse kirke

De dekker nesten hele landet, fra Randesund (Agder/ Telemark bispedømme) i sør til Svalbard menighet (Nord-Hålogaland bispedømme) i nord; og fra Skjeberg, Ullerøy og Ingdal menigheter (Borg bispedømme) i øst til Samnanger kyrkjelyd  Bjørgvin bispedømme) i vest. I tillegg er det Røyken menighet (Tunsberg bispedømme), Østre Gausdal menighet, Follebu menighet og Tørberget menighet (Hamar bispedømme), samt Ørsta kyrkjelyd i Møre bispedømme.

Dessuten har Risør Frikirke samt Volda Frikyrkje registrert seg, og nylig også Hellige Herman av Alaska ortodokse menighet,  noe som viser at dette arbeidet er et økumenisk felles anliggende. Lykke til med arbeidet alle sammen!

På samlingen for de regionale ressursgruppene for miljø, rettferd, skaperverk og bærekraft i slutten av oktober ble det startet en samtale om fornying og revidering av hele konseptet for grønne menigheter i løpet av 2014. Dette kommer det mer informasjon om etterhvert.