100 på europeisk kirke- og miljøkonferanse

100 deltakere fra kirker i hele Europa var samlet til konferanse om globale og lokale klimaspørsmål. - For en nordmann på bakerste benk med oljesøl i både lommer og på hendene, ble ett av innleggene særlig interessant, forteller Idun Moe, deltaker fra Norge. Hun er nestleder i Frikirkens Klimautvalg.

Den tiende konferansen for Kristent europeisk miljønettverk (European Christian Environmental Network - ECEN) gikk av stabelen i Ungarn 28.-30.sept. Nær 100 deltakere fra kirker over hele Europa var samlet - ortodokse, katolikker, luteranere, ungdomsorganisasjoner og baptister med flere. På programmet stod temaer som kirkens respons på klimaendringer, energisparingstiltak, europeisk kirkesamarbeid og ivaretakelse av skaperverket gjennom menighetene. Alt fra globale problemstillinger og initiativ til lokale omstendigheter fikk plass. Gjennom foredrag, debatter og workshops skulle kirkens rolle i klimaendringsdebatten tas opp. Spekteret av temaer og vinklinger var bredt og noe ambisiøst, og det var et høyt engasjement i mange av debattene.

“Togradersmålet” ble mer eller mindre “overskredet” under den skotske professoren Michael Northcotts innlegg om hvordan oljenasjoner blokkerer mulighetene for en internasjonal klimaavtale. For en nordmann på bakerste benk med oljesøl i både lommer og på hendene, ble dette innlegget særlig interessant. Kirker i Sverige og England fortalte om hvordan de har trukket seg ut av investeringer i olje- og kullfond, noe som er et godt eksempel på hvilken måte kirker kan gå foran og vise til viktigheten av etisk-politiske prioriteringer i klimadebatten.

Videre oppfordret flere deltakere til å bruke fellesskapene vi har rundt oss til å gå samlet mot et mål. Dette stod i stil til hva ECEN ønsker at kirkenettverk gjør på hjemmebane, nemlig å utøve politisk innflytelse overfor politiske aktører nasjonalt og internasjonalt. Etter ønske fra ECENs sekretariat forfattet konferansen et brev med innspill til EU-kommisjonens klimapolitikk mot 2030. Brevet oppfordrer politikerne til å sette dristigere mål for utslippskutt, samt at EU må holde fast på sin rolle som en modig og banebrytende aktør i internasjonale klimaavtaler. Konferansen utarbeidet også et brev til kirkeledere over hele Europa med oppfordring til alle om å ta del i og be for klimasaken. Sentralt stod også anmodningen om å vende blikket mot FNs klimatoppmøte i Paris i desember neste år. Neste års møte er en ”make it or break it” -sjanse der alle parter må levere for at verden skal se en internasjonal bindende klimaavtale.  I den anledning vil flere kirker i Europa mobilisere til en pilgrimsvandring gjennom Europa til toppmøtet i Paris. Kirker i Norge skal også delta i denne markeringen og flere adnre deltakere på konferansen sluttet seg til dette internasjonale initiativet. Koordinator i Skaperverk og Bærekraft, Per Ivar Våje, informerte ECEN om pilgrimsvandringen i Norge sommeren 2015.

Hvorfor kirken skal være en aktør i klimakampen er et punkt som ikke ble viet mye tid under konferansen. Dette er et brennhett tema i mange kirkesamfunn, også hjemme i Norge. Synet på hvorvidt kirken skal delta i den politiske debatten eller ikke, er delt. De senere årene har kirkens engasjement i klimasaken strukket seg ut fra menighetene og til politiske arenaer. I et så globalt omfattende og sammensatt tema som klimasaken utgjør, er det ikke alltid like lett å se at det vi gjør i Norge påvirker mennesker i andre land. Det er ikke til å stikke under en stol - verken prekestol eller kirkebenk - at det er de fattigste nasjonene som bidrar minst til og rammes mest av klimaendringene. Ansvaret for vår neste gjelder ikke bare naboen lenger, det strekker seg nå over landegrenser. Vi vet at våre valg og prioriteringer er med på å forverre sitasjonen for mennesker i andre land. Sånn sett var fraværet av debatten om klimarettferdighet noe som understreket viktigheten av den.

Det er imidlertid den avgåtte biskopen i den anglikanske kirke, James Jones ord som står igjen som en inspirasjonskilde etter konferansen. Sammen med ECEN-konferansens mangfoldighet ble Jones enkle og konkrete bønn for klimasaken en tankevekker for oss alle.

Holy Jesus,
Son of Adam,
come in Glory
and renew the face of the Earth
                       - Biskop James Jones

Av Idun Moe, nestleder i Frikirkens Klimautvalg.  Du kan lese mer om konferansen og ECEN her.