15 15-åringer fikk 15 minutter med Erna

15. januar ble den globale kampanjen Action2015 lansert i Norge.

Foto: Kristne Marie Sandvold Lindebø

Nesten 1 milliard liv står på spill når verdens ledere møtes til forhandlinger om klima og utvikling i løpet av 2015, viser nye tall. Torsdag ble kampanjen Action2015 lansert ved at 15 15-åringer fikk 15 minutter til å overbevise statsminister Erna Solberg om å være ambisiøs i forhandlingene.

- Det var en fantastisk mulighet til å kunne påvirke hennes valg i tiden framover. Det ble et vellykket og innholdsrikt møte. Det virket som at hun tok til seg det vi sa, sier Karoline Schau som er aktiv i URO, Plan Norges ungdomsorganisasjon.

Karoline utfordret Erna til å sørge for at de nye bærekraftsmålene sikrer utdanning for alle barn, spesielt jenter, og at verdens ledere må sikre kvaliteten på utdanningen.

- Uten utdanning vil ikke verden klare å avskaffe fattigdom. Jeg sa at jeg ønsker at Erna skal ta opp dette når hun skal forhandle om nye bærekraftsmålene, sier Karoline.

1 milliard menneskeliv på spill

2015 er et skjebneår for nesten 1 milliard mennesker, når verdens ledere i løpet av året skal forhandle om en mer rettferdig og bærekraftig verden. Dette viser ferske tall fra Center for International Futures ved University of Denver.

Ifølge konservative anslag av det beste utfallet av forhandlingene om nye utviklingsmål og klimaavtale i 2015 kan antall mennesker som lever i fattigdom bli redusert til 360 millioner i 2030.

Det verste utfallet av forhandlingene kan føre til at antall mennesker som lever i fattigdom øker til 1,2 milliarder. Altså står 886 millioner menneskeliv på spill.

- Dette er ikke bare våre krav, sa Sebastian Sahl fra Natur og ungdom under møtet med Erna. - Dette er kravene til ungdommer i Afrikas Horn som mister livsgrunnlaget sitt på grunn av tørke, og til folk på Filippinene som blir drevet på flukt på grunn av flom. Grip sjansen i 2015, Erna. Vi skal heie på deg hvis du våger å være ambisiøs på vegne av vår framtid.

Global kampanjelansering

Action/2015 er en global kampanje og lignende møter mellom ungdom og politiske ledere skjedde i mange land denne dagen, blant annet Storbritannia, India, Nigeria, Tanzania, USA og Uganda. Over 1000 organisasjoner i over 120 land er med på kampanjen som er støttet av blant annet Malala Yousafzai, Bono og Desmond Tutu.

- 2015 er året for modige politiske handlinger. Nå samler millioner av mennesker seg over hele verden under action/2015-kampanjen for å inspirere sine leder til å sikre framtiden for barna våre. Vi har store forventninger til Erna Solbergs innsats for å få enighet om ambisiøse utviklings- og klimaavtaler i år, sier Gunvor Knag Fylkesnes, talsperson for Action2015 i Norge.

Les mer på www.action2015.no og på facebook-siden deres.