Vandringen mot Paris er i gang!

Denne helgen feiret vi Skaperverkets dag og startskuddet for Klimapilegrim 2015.

Helgens nordligste pilegrimsvandring startet på Knivskjellodden ved Nordkapp, og fortsatte via Nordkapplatået til Honningsvåg, som er en av verdens nordligste byer. Der ble det avholdt miljøgudstjeneste.

Foto: Heidi Skontorp Norbye

Vannet vandret videre derfra til Alta. Den 6 mil lange etappen fra Aisaroaive til Alta ble gjennomført på sykkel kvelden 7.juni.

Her er gjengen som syklet fra Aisaroaive til Alta på kvelden

Turen startet med gudstjeneste i Sennaland kapell, og med deltagelse av prester fre Nordkapp, Hammerfest, Kvalsund og Alta, i tillegg til vel 20 andre fremmøtte.  Flaska med vann fra isen på Svalbard fikk nå tilførsel av vann fra Melkøya, Repparfjorden, Barentshavet, Porsangmoen, Lakselva og Repparfjordelva.

"Sykkeletappen over Sennaland gikk i bra tempo, takket være medvind og bare en liten sluddbyge over Levdun," forteller Øyvind Oksavik, sokneprest i Alta. Under stoppen ved Alta bru ble det hentet vann fra Altaelva, som ble blandet med det øvrige vannet i «Klimapilegrim-vannflaska» under miljøgudstjenesta i Komsa 8. juni. Vannflaska er nå sendt videre sørover, for å ende opp på klimatoppmøtet i Paris mot slutten av året.

«Klimapilegrim-vannflaska» får påfyll av vann fra Porsangmoen og Lakselva

Klimapilegrim ble også satt i gang på vestlandet denne helga. Pilegrimer fra hele landet var samlet i Selje 5.-7 juni, blant annet for å feire Skaperverkets dag og startsteget til Klimapilegrim 2015. Underveis i helga tilbrakte de om lag 70 deltakerne en dag på helligøya Selja, hvor flasker med vann som skal med til klimatoppmøtet i Paris ble fylt med vann fra Sunnivakilden.

Dette vannet ble også brukt under gudstjenestefeieringen av Skaperverkets dag 7. juni, hvor biskop emeritus Ole D. Hagesæther holdt preken over vannets betydning. På vei ut kirken, fikk gudstjenestedeltakerne mulighet til å få tengnet korsets tegn i håndflata med vann fra Sunnivakilden, som en velsignelse for tjeneste for skaperverket.

Image title

Flere innblikk i hva som har skjedd denne helgen finner du på vår Facebookside, eller se etter bilder med #klimapilegrim på Instagram.

Initiativtakerne bak Klimapilegrim2015 hadde lørdag 6.juni en kronikk på trykk i Vårt Land hvor de utfordrer klima- og miljøminister Trine Sundtoft. Les kronikken her.