Klimapilegrim ble en suksess!

Sommerens formidable tverrkirkelige klimadugnad viste stort engasjement for klimarettferdighet.

Tallenes tale er klar: 170 arrangementer er gjennomført, 7000 personer har til sammen gått 58 000 km og mer enn 7100 underskrifter er samlet inn. Klimapilegrim har vakt oppsikt langt utover kirkelige kretser og har til nå hatt ca. 260 medieoppslag både i riks- og lokalmedier! I Oslo fikk vandringen også et interreligiøst preg, med deltakere fra sikh- og muslimske miljøer.

Et av sommerens siste Klimapilegrims-arrangementer var økumenisk klimavandring og gudstjeneste i Ørsta og Volda. Vandrerne fuktet føttene i vann før de gikk barfot et stykke, i solidaritet med de som erfarer for mye eller for lite vann.

"Stafettpinnen" var en flaske med vann som ble fylt på fra steder underveis.Tapre vandrere og syklister har sikret at den nådde nye steder til rett tid. På bildet under mottar student ved NMBU, Miriam Stendal, vannstafettpinnen fra sogneprest i Ås, Georg Børresen. Miriam og medstudenter syklet ekspressetappe til Sarpsborg. Derfra nådde flasken svenskegrensen den 22. august, der Kronprinsesse Mette-Marit overrakte den til kronprinsesse Victoria.

Vandringen går helt til Paris

Klimapilegrim er del av den internasjonale klimamobiliseringen actclimate.org Vannflasken har nå vært gjennom Sverige og Danmark, og er på vei gjennom Tyskland. Vandrere derfra vil nå Paris til den 28. november. I høst sykler også en gruppe fra Sør-Afrika til Kenya for å samle underskrifter. Ved oppstarten av klimatoppmøtet levers underskriftene til Christiana Figueres, sekretariatsleder for FNs klimaforhandlinger. Samtidig vil norske myndigheter motta Klimapilegrim-underskriftene. Klimapilegrim ruller med andre ord helt fram til  28. november.

VI TRENGER FLERE UNDERSKRIFTER! Bruk utskriftslister eller be folk skrive under på www.klimapilegrim.no

Klimaåret fortsetter!

Her følger en liten oversikt over noen klimaaktiviteter enkeltpersoner, menigheter og kirker kan delta i:

> TV-aksjonen 18. oktober går til Regnskogfondets arbeid, meld deg gjerne som bøssebærer!

> Trosopplæringskonferansen den 5. november har tema "Himmel og jord", om menneskets relasjon til skaperverket, og hva som er hellig i 2015.

> Global uke for klimarettferdighet går av stabelen 8.-15. november. Under mottoet "Sammen på Guds jord" kan lokalmenigheter enkelt ta inn klimarettferdighet i bønner eller andre faste aktiviteter.

> Folkets klimamarsj 28. november blir årets store fellesmobilisering i Norge. Dette er helgen før klimatoppmøtet starter og siste viktige anledning i Norge til å si klart fra til verdens ledere om at vi trenger en skjerpet innsats som tar klimautfordringene på alvor. Tusenvis av mennesker deltar i lignende markeringer verden over. I Norge er det Klimavalgalliansen og Avaaz som står bak og Skaperverk og bærekraft er med i planleggingen. Denne dagen håper vi å kunne overrekke underskriftene fra Klimapilegrim norske myndigheter.  Skriv under på www.klimapilegrim.no og send oppfordringen videre!