Nordiske og norske kirkenettverk

Både nasjonalt og internasjonalt engasjerer kirkelige aktører seg i miljø- og klimaspørsmål.

Nordisk nettverksmøte:

Den 10.-11.februar møttes representanter for kirker i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Tyskland for å dele materiell og erfaringer fra miljøarbeidet og se på muligheter for samarbeid. Resultatet var inspirerende dager hvor temaet dreide seg om grønne menigheter, Skaperverkets dag og miljø i trosopplæringen. For å lære mer om miljøengasjementet hos våre naboland kan dere lese mer på nettsidene til Svenskakyrkan, Sveriges Kristne Råd, Grøn kirke i Danmark og om miljøarbeidet i Tyskland.

Norsk nettverksmøte:

Også i Norge er det mange aktive i det kirkelige miljøarbeidet. Den 14.februar hadde Skaperverk og bærekraft prosjektet invitert til et lunchmøte med en rekke kirkelige aktører. Målet med møtet var å få informasjon om hverandres arbeid for miljø og klima, dele erfaringer og å se på muligheter for samarbeid.

Ørnulf Steen, generalsekretær i Norges Kristne Råd, og Jenny Skumsnes Moe, medlem av Mellomkirkelig råd for Den norske kirke, holdt innledninger om kirkene som sentrale pådrivere for bærekraftige samfunn. Det ble en spennende diskusjon rundt kirkelige aktørers rolle og arbeid på ulike områder i miljø- og klimafeltet. Det vil bli lagt ut en oversikt på www.gronnkirke.no over de forskjellige kirkene og organisasjonene som deltok, deres interessefelt i miljøarbeidet og de forskjellige deltakernes nettsider.

Møtet vil bli gjennomført på årlig basis og alle kirkelige aktører som mener dette kan være relevant er velkomne til å delta. Ta kontakt med prosjektleder Linn Marie Holberg på lma(a)kirken.no om du ønsker å delta eller høre mer om nettverksarbeidet.