Stavern er Fairtrade-folkehøgskole!

Som den første skolen blant de kristne folkehøgskolene er Stavern Folkehøyskole sertifisert som Fairtradeskole.

- Æren for dette skal elevene på Global Connection ha, skriver skolen på sine hjemmesider

Global Connection elevene har jobbet aktivt for at nettopp deres skole skulle være blant de første skolene som forplikter seg til å bidra til en mer rettferdig verdenshandel.

De skriver videre:

- Rettferdig handel er den aller beste «bistand» vi kan bidra med, nettopp fordi rettferdig handel bygger bærekraftige samfunn i fattige land, skaper bedre balanse i handelsforholdet mellom sør og nord og reduserer avhengigheten av bistand.

- For oss som skole med fokus på internasjonal solidaritet er dette et «must» for vår troverdighet og la ord bli til handling. Nå håper vi at mange flere skoler følger etter!

Nå vil skolen også jobbe aktivt for at Larvik kommune skal bli en av landets Fairtrade-kommuner.

Stavern folkehøgskole Fredtun eies av Den Evangelisk Lutherske Frikirke.

FAKTA: Make it happen - choose faitrade!
Fairtrade er en internasjonal merkeordning som jobber for en mer rettferdig verdenshandel gjennom økt råvarebetaling og bedre arbeidsforhold for bønder og arbeidere i fattige land.