Her er du nå: Eksempler og erfaringer » Eksempler fra menigheter » Råde menighet: Bæraksjon

Menighetens bæraksjon

Med inspirasjon fra Inger Hagerups dikt om bærplukking inviterte Råde menighet sine medlemmer til dugnad med plukking, safting og sylting. Kanskje dere også vil gjøre noe slikt? Her er oppskriften og erfaringene fra Råde.

Utgangspunktet er det samme over hele landet; bærsesongen går mot slutten, og mange steder står det trær og busker fulle av frukt som ikke blir høstet. Hvorfor ikke invitere menigheten på dugnad for å plukke og safte? Lokalt produserte matvarer sparer klimaet for både produksjons- og transportutslipp. I tillegg utnytter vi de naturlige ressursene rundt oss til det fulle – dette er virkelig bærekraftig.

Slik gjør dere det

1. Finn frivillige;

Hvem har bærbusker, epletrær, plommetrær eller liknende som de ikke har mulighet til å høste selv?

Hvem kan delta med å plukke bær og frukt?

Hvem kan bidra med å safte og sylte dette?

Dette kan gjøres ved å spørre menigheten, gjennom menighetsblad, nettsider eller når man møtes til gudstjeneste. Her kan man for eksempel lage et skjema der dugnadsvillige menighetsmedlemmer krysser av for hvilken oppgave de kan ta på seg. Råde delte inn i tre oppgaver som de annonserte etter i menighetsbladet;

1. Å plukke, for å FÅ hagebær som bærbuskeeierne ikke klarer eller prioriterer å plukke selv.
2. Å hente fram saftkokerne eller andre remedier for å lage skikkelig hjemmelaget saft av bærene
3. Å tappe på flasker for å gi bort saften til ”På samme lag”-teamet som får verdens beste saft til Vaffelekspressen.

2. Sett av en dugnadsdato!

Både dato for innhøsting og sylting/safting bør settes i god tid og informasjon må gies til de frivillige.

3. Plukk bær, oppbevar dem samlet på ett sted fram til safting og sylting – for eksempel på menighetshuset.

4. Safting og sylting

Et par dager senere er det tid for safting og sylting på menighetshuset. Få frivillige til å ta med saftkokere og flasker, og sett i gang. Herfra er det bare fryd og gammen; vær kreative og dekorér flaskene – kanskje dette er noe for søndagsskolen? Lag vafler til kirkekaffe – nå har dere både syltetøy og saft til.

Erfaringer fra Råde

Berit Trandem, i Råde menighet, kan fortelle at det var vanskelig å skaffe nok frivillige bærplukkere i ferieperioden. ”Om noen ønsket å binde seg til en dag eller to, ble det kanskje skikkelig regnvær akkurat de dagene.” Og dermed ble det raskt mye arbeid på få personer. ”Skulle vi gjentatt aksjonen, ville vi vært mye grundigere med dugnadsplanlegging. Men det var bær nok å høste! Mange var glad for hjelp til å tømme buskene, og vi klarte ikke å komme til alle.”

Berit sier at den viktigste erfaringen var at  grønn tenkning fikk et lite gjennombrudd med denne aksjone. ”Og det var kjempehyggelig å småprate med menighetsvenner på en krakk ved en ripsbusk!” avslutter hun.