Her er du nå: Eksempler og erfaringer » Eksempler fra menigheter » Haugerud menighet: Bruktmarked

Bruktmarked, frokost og fellesskap

av Hans-Jürgen Schorre

På et seminar på den økumeniske miljø-konferansen "Tro til forandring", 5. november 2011 på Diakonhjemmet i Oslo fortalte diakon Hilde Kirkebøen om hvordan man i Groruddalen forsøker å være grønn menighet i praksis.

En grå novemberdag er jeg på vei til Haugerud kirke, i den fargerike og flerkulturelle bydelen Alna i Oslo. Haugerud menighet har vært en ”grønn menighet” siden mars 2008. Jeg ville gjerne få et inntrykk hva dette betyr i praksis. Rett ved T-banestasjonen og Haugerudsenteret ligger arbeidskirken fra 1970åra. Et skilt ved veien ønsker meg velkommen og forteller meg at det serveres her torsdagsfrokost mellom kl. 10 og 13, samtidig som bruktmarkedet er åpent. En oppslagstavle informerer om og inviterer til åpen kirke, torsdagsfrokost, internasjonal kvinnegruppe, babysang og lørdagskafé. Og bruktmarkedet, som er åpen sammen med de fleste nevnte arrangementer.

Haugerud kirke

Bruktmarkedet ble startet opprinnelig i forbindelse med Kirkens Nødhjelps fasteaksjon våren 2011. Over 10 000 kroner ble denne gangen samlet inn til de sultrammede ved Afrikas horn.

Initiativtaker og primus motor er menighetens diakon Hilde Kirkebøen. Hun forteller at resultatet ga mersmak. Siden arbeidskirken hadde plass i noen rom i nærheten av kirkestuen og et lite stille rom, samt en rekke åpne arrangementer, ble ordningen med bruktmarked gjort permanent. Her kan klær, tekstiler og ting & tang leveres, beskues og kjøpes når kirken er åpen, for eksempel i forbindelse med torsdagsfrokosten, babysang, internasjonal kvinnekafé eller liknende arrangementer.

Medarbeidere på torsdagsfrokost og bruktmarked, fra venstre: Odd, Hilde, Bjørg, Rune

Noen trofaste frivillige stiller opp og ordner det praktiske også i dag: Rune rigger til frokosten, Odd og Bjørg tar i mot og sorterer ting som folk leverer. I løpet av den første timen er i alt 4 personer innom med noen bæreposer.
Som på en vanlig kafé kommer folk innom, forsyner seg med kaffe og frokost, sitter rundt bordene og småprater. Rundt 20 mennesker, de fleste eldre synes å kose seg. I 12-tiden trekker mange inn til en kort liturgisk andakt i det lille stille rommet.

Hilde forteller at tanken bak bruktmarkedet er å være litt motkultur i dagens ”bruk og kast”-samfunn: ”Vi støtter gjenbruk, samtidig som vi får inn midler til gode formål. Siden påske har vi fått inn yterligere 10 000 kroner. Vi ønsker å vise sammenhengen mellom miljø, forbruk og rettferd i praksis. Samtidig har dette gjort terskelen til kirken mye lavere. Jeg har fått mye bedre kontakt med lokalbefolkningen. Mange mennesker kommer innom, vi kommer tettere inn på folk og har mange gode samtaler.

Bruktmarkeds avdeling for kosedyr

Som ”grønn menighet” arrangerer man på Haugerud flere gudstjenester med fokus på miljø og rettferd, og det er et tema i trosopplæringen. Organisasjonen Grønn Hverdag har vært på besøk hos babysang-gruppen, og det har vært arrangert en rekke temakvelder.

I Groruddalen bor folk fra over 160 forskjellige nasjoner, ble jeg fortalt av Morten Carlstad, en av de frivillige jeg møter under torsdagsfrokosten. Morten er for tiden  menighetsrådsleder i Østre Aker menighet. Han beretter at det er etablert samarbeid på forskjellige områder mellom menighetene på Ellingsrud, Haugerud, Furuset og Østre Aker.

Sammen med Odd lager han maten på ”Værestedet”, et tilbud med middagsservering i Ellingsrud kirke på tirsdager. Her har man etablert et samarbeid med KIWI-butikken hvor menigheten hver uke kan hente mat som ellers skulle bli kastet. Morten smiler fornøyd: ”Rett etter jul i fjor fikk vi 25 juleskinker og 90 kg ribbe som var til overs. Det ble mye god mat for mange mennesker på Værestedet!”

Ikke sjelden blir vi spurt om gode råd for grønne menigheter. Vi gir gjerne noen stikkord som overskrifter over viktige aspekter ved dette arbeidet: Tenk din lokale menighet og ditt lokalsamfunn! Vær kreativ! Tenk samarbeid og forankring! Aktivitetene i Haugerud menighet er et flott eksempel på hva dette kan betyr i praksis lokalt.