Her er du nå: Ressurser » Skaperverkets dag » Materiell 2015

Skaperverkets dag 2015: "Pilegrimer på Guds jord"

Bli med på å markere Skaperverkets Dag!

«Noe må forkynnes! Noe må gjøres! Skaperverkets dag skal peke på menneskenes muligheter til samhandling, ansvar og medmenneskelighet. Vi er fortsatt mennesker skapt i Guds bilde. I dag trenger mennesker mer enn noe annet tro. Tro på Gud. Tro på menneskets evne til å gjøre det riktige. Tro på at jorden kan reddes». – Erland Grøtberg

På Skaperverkets dag søker vi en dypere forståelse, glede og undring over vår plass i Guds skaperverk. Vår feiring av skaperverket henger tett sammen med vår protest mot ødeleggelse av jorda og uretten i at det rammer fattige mennesker i Sør først og hardest. Dette reflekteres i bønnene og salmene i ressursmateriellet, hvorav flere er hentet fra den globale kirke.

I år vil vi særskilt oppfordre menigheter til å løfte frem budskapet i «Klimapilegrim 2015» på Skaperverkets dag. Klimapilegrim 2015 er en internasjonal, tverrkirkelig mobilisering for å markere vår solidaritet med de som rammes hardest av klimaendringene. Målet for kampanjen er å vise at vi ønsker en rettferdig internasjonal klimaavtale på klimatoppmøtet i Paris og at Norge må gjøre alt de kan. Søndag 7. juni 2015 er startsteget for kampanjen, og vi vil derfor oppfordre alle menighetene til å markere Klimapilegrim 2015 ved å tematisere klimasaken i en gudstjeneste, vandring eller annet arrangement i løpet av sommeren, og melde inn dette på klimapilegrim.no.

En enkel markering kan gjøres ved å be «Klimapilegrimens bønn» på Skaperverkets dag eller i en gudstjeneste. Slik synliggjør vi  vår deltakelse i et globalt håps- og solidaritetsfellesskap som vil kjempe for å redde jorden og menneskene som bor på den.

Klimapilegrimens bønn:

Gode Gud, du som er Skaperen av alle ting, vi ber deg: hjelp oss å se vår neste og ditt skaperverk med dine øyne. Vi har sviktet deg og forvalteransvaret du ga oss. Mange får sine levekår ødelagt fordi vi driver rovdrift på jordas ressurser. Vi vet at de som har minst skyld i klimaendringene, er de som lider mest. Hjelp oss til å høre det rop du har hørt, å se den nød du har sett, og å elske vår neste som oss selv.
Gud, du som har gitt oss løftet om at ditt rike skal komme til jorden, send din livgivende Ånd og gi oss nyskapende krefter. Hjelp oss til å dele håpet om rettferdighet. Se i nåde til og styrk alle som arbeider for rettferdighet. Vi ber særlig for klimatoppmøtet i Paris: Gi verdens ledere visdom, omtanke og mot til å verne jorden for kommende generasjoner. Vis oss at vi alle kan gjøre en forskjell der vi er og gi oss kraft til å gjøre ord om til handling. Amen

Klimapilegrimens bøn (NYNORSK)

Logoer og bilder

Hva er
Klimapilegrim 2015

Oversettelse til nynorsk er ved Norunn Stendal Aksnes.

Finner du ikke det du leter etter?
Kontakt oss på efs@norkr.no eller jh895@kirken.no
 så prøver vi å helpe deg!